28-09-2009

Een plan voor community management, deel 2

In deel 1 van mijn plan voor community management heb ik het gehad over de voorbereiding van de community. In deel 2 gaat het over de start van de community.


Het doel van de community
In de voorbereidende fase heb je gesprekken gevoerd met sleutelfiguren (initiatiefnemer, de baas, sleutelfiguren). Dat heeft je een eerste beeld opgeleverd wat de community ongeveer zou moeten worden. In fase 2 wordt het belangrijk om een besluit te nemen over de richting van de community, een besluit mét draagvlak.

Misschien denk je nu: het gaat in een community toch over co-creatie? dan moet je toch niet alles willen vastleggen? Dat klopt inderdaad. Alleen geven beslissingen over een richting en een onderwerp waarmee gestart wordt de deelnemers houvast. Bovendien snappen deelnemers sneller op welk thema een bijdrage verwacht wordt. Als je ziet dat na verloop van tijd het onderwerp of de richting gaat verschuiven, is dat alleen maar goed, omdat dat een signaal is dat de community meer van de deelnemers wordt.

De rol van de community manager
De richting van de community bepaalt, zeker in het begin, voor een belangrijk deel de rol van de community manager.
Wat zijn verwachtingen die je uit doelstelling, richting en thema kan halen ten aanzien van de col van de community manager?
Pas jij hierbij als community manager? Met andere woorden hoe zie jij zelf het community management voor je als je kijkt naar jouw eigen wensen en drijfveren, jouw normen en persoonlijkheid?
Zit er wellicht ruis of ruimte tussen de wensen en verwachtingen van anderen en die van jouzelf?
Zo ja, is dat weg te nemen? En vergeet niet jezelf de vraag te stellen of je deze rol op je wil nemen. Niets zo vervelend als een taak/rol die eigenlijk niet bij je past of waarvan je geweten gaat knagen.

Thema('s) van de community
Als community manager zul je ongetwijfeld vaak moeten uitleggen wat de community is en vooral waar het eigenlijk over gaat. Wat jou enorm kan helpen is de beslissing over het doel of de richting van de community, maar ook en misschien nog wel belangrijker is het al vanaf de allereerste dag in de gaten te houden waar de deelnemers het graag over willen hebben. Stel een vraag die mensen enthousiasmeert om in gesprek met elkaar te komen en nodig ze vooral uit met eigen thema's te komen.

In deel 3 gaat het over verdeling van verantwoordelijkheid van de community en over het "verkeer" in de community.

Tot dan ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten